Rzeka Brok

Rok 2012. SM42-605 luzem podąża szlakiem Małkinia - Ostrów Mazowiecka w drodze do Ostrołęki.
  • Rodzaj przeprawy: most kratownicowy
  • Numer linii: 34
  • Kilometr linii: 44,900
  • Rok budowy 1946
  • Przeszkoda: rzeka Brok
  • Długość mostu: 54 m.
  • Szerokość przęsła: 6 m.
  • Położenie pomostu: jazda dołem
  • Przyczółki: betonowe
  • Ostatni remont: 2017
  • Status: czynny

Historia:

Budowa linii kolejowej z Małkini do Ostrołęki pod koniec XIX wieku natrafiła w okolicy wsi Niegowiec na naturalną przeszkodę jaką była rzeka Brok. Zbudowano tu most i… nic więcej nie wiadomo. Nie zachowały się żadne informacje jak wyglądał, z czego był zrobiony ani jakie miał wymiary. Nie jest też znana jego historia z czasów I Wojny Światowej. Jedyne, co można wywnioskować po zdjęciach lotniczych z 1944 roku to to, iż most z okresu 1918 – 1939 był mostem kratownicowym, podobnym do konstrukcji z dzisiejszych czasów.
W 1939 roku most ten został wysadzony aczkolwiek nie wiadomo czy przez Wojsko Polskie czy wycofującą się armię sowiecką. Wkraczające i przejmujące linię władze okupanta podjęły decyzję o szybkiej budowie mostu zastępczego i bardzo szybko wybudowano nowe nasypy linii oraz nowy most obok ruin starego (po jego wschodniej stronie). Cała linia kolejowa z Ostrołęki do Siedlec była ważnym strategicznie ciągiem komunikacyjnym, pozwalającym w szybkim tempie przerzucać wojska wzdłuż linii frontu wschodniego. Taki stan (ruiny mostu przedwojennego oraz most zastępczy tuż obok) utrzymał się do roku 1944 gdy front wschodni stał się frontem zachodnim a Armia Czerwona przeszła z defensywy do ofensywy. Wycofująca się III Rzesza zniszczyła most zastępczy zaś wojsko rosyjskie szybko go odbudowało.

Zdjęcie lotnicze z roku 1944 ukazujące dolinę rzeki Brok oraz mosty kolejowe w Niegowcu.
www.fotopolska.eu
Zdjęcie lotnicze z roku 1944 ukazujące dolinę rzeki Brok oraz mosty kolejowe w Niegowcu.
www.fotopolska.eu

Po zakończeniu wojny linia kolejowa została przejęta przez władze polskie i w roku 1946 podjęto decyzje o odbudowie mostu nad rzeką Brok. W miejscu przedwojennego mostu powstały nowe, betonowe przyczółki oraz jednoprzęsłowy most kratownicowy istniejący do dziś. Pozostałości po starym moście tymczasowym rozebrano zaś nasyp zlikwidowano. Ślady po nim są dziś dość dobrze widoczne z widoku satelitarnym map google.


Infrastruktura:

Most nad rzeką Brok znajduje się w kilometrze 44,900 linii kolejowej nr 34, na uboczu miejscowości Niegowiec. Jest to typowa konstrukcja kratownicowa o kształcie trapezu z łukową krawędzią górną. Jedno przęsło o długości 54 metrów i szerokości 6 metrów oparte jest na dwóch betonowych przyczółkach na łożyskach stałych i jednowałkowych, jednokierunkowych. Pomost z jazdą dołem składa się z torowiska na drewnianych mostownicach uzupełnionego nawierzchnią z desek i zabezpieczonego metalowymi barierkami.
W 2017 roku most został wyremontowany. Wypiaskowano go i odmalowano oraz uzupełniono nawierzchnię pomostu zaś torowisko na obydwu przyczółkach podbito plaserem oraz uzupełniono podsypkę.


Lokalizacja mostu:


Wyświetl większą mapę

Galeria:


Źródła: fotopolska.eu, bazakolejowa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.