Oś czasu


Wszystkie znane wydarzenia zaistniałe w historii linii począwszy od roku 1884 po lata obecne. Zestawienie zawiera daty zarówno potwierdzone jak i niepewne.


Okres zaborów
  • 1884 – 1887: budowa linii Siedlce – Małkinia
  • 21 VII 1887: oddanie do użytku odcinka Siedlce – Małkinia
  • 1892 – 1893: budowa linii Małkinia – Ostrołęka
  • 6 VIII 1893: oddanie do użytku odcinka Małkinia – Ostrołęka
  • 27 XI 1893: pierwszy pasażerski pociąg z Siedlec do Ostrołęki
  • 1904: pożar Cukrowni Elżbietów
  • 1910: rozbudowa przystanku Kostki. Powstaje stacja kolejowa*
  • 1911: budowa mijanki Daniszewo
I Wojna Światowa
  • 1914: budowa przystanku Orło
  • 1915: wysadzenie mostu w Treblince, zniszczenie stacji Ostrołęka, Małkinia, Siedlce
  • 1915: zmiana szerokości toru z 1520mm na 1435mm, likwidacja toru nr 2
    – budowa przystanku Biel
    – pożar budynku dworca w Siedlcach
  • 1917: budowa stacji Jelonki*
    – budowa wieży ciśnień w Ostrołęce
  • 11 XI 1918: wyzwolenie Siedlec
  • 19 XII 1918: powołano Związek Zawodowy Pracowników Kolejowych w Ostrołęce
  • 1918: przekształcenie przystanku w Treblince w stację kolejową*
    – budowa przystanku Gocły
20-lecie międzywojenne
  • 1919: likwidacja mijanki Daniszewo
  • 1923: naprawa mostu w Treblince
  • 1922: likwidacja przystanków Gocły i Biel i Orło
  • 1927: budowa nowej wieży ciśnień w Ostrołęce
  • 1930: powstaje przystanek osobowy Bielany Podlaskie
    – zamknięcie Cukrowni Elżbietów
  • 1932: zmiana nazwy stacji Telaki na Kosów Lacki
  • 1933: zamknięcie przystanku Bielany Podlaskie
  • 1935: Cukrownia Elżbietów ponownie pod parą
II Wojna Światowa
  • 1-2 IX 1939: silne bombardowania stacji Małkinia
  • 3-10 IX 1939: bombardowanie Siedlec
  • 6 IX 1939: bombardowanie Ostrołęki
  • 10 IX 1939: przejęcie stacji Ostrołęka przez Niemców
  • 1939: wysadzenie mostu w Gucinie, Niegowcu i Treblince
  • 1940: przywrócenie obsługi przystanku Bielany Podlaskie
  • 1940: budowa łącznicy nr 514 Prostyń Bug – Treblinka
  • 1940: powstają mijanki w Gocłach, Bieli, Wólce Okrąglik, Telakach oraz mijanka Burzec
  • IX 1941: powstaje karny obóz pracy Treblinka I
    – budowa bocznicy w Strzale
  • 1 VI – 11 VII 1942: powstaje obóz zagłady Treblinka II
  • 23 VII 1942: pierwszy transport Żydów do obozu zagłady Treblinka II
  • 23-25 VII 1942: deportacja Żydów z Kosowa Lackiego do Treblinki
  • IX – X 1943: likwidacja obozu zagłady Treblinka II
  • 23 VII 1944: likwidacja karnego obozu pracy Treblinka I
  • 28 VII 1944: doszczętne spalenie dworca w Siedlcach
  • 31 VII 1944: wyzwolenie Siedlec
  • 1944: wysadzenie mostu w Gucinie, Niegowcu, Treblince, Purzecu i Kol. Strzale
  • 1944: zmiana rozstawu szyn z 1435mm na 1520mm, budowa toru nr 2
    – wysadzenie dworca w Ostrowi Mazowieckiej
    – zniszczenie stacji Sokołów Podlaski oraz cukrowni Elżbietów
    – przekształcenie stacji Kostki w bocznicę szlakową
Okres PRL
  • 15 VIII 1945: przejęcie kolej przez PKP
  • 1945: zmiana szerokości toru z 1520mm na 1435mm, likwidacja toru nr 2
    – rozbudowa stacji Podnieśno
    – budowa nowego mostu nad rzeką Liwiec
    – budowa nowego przęsła mostu nad rz. Helenka
  • 1945 – 1951: odbudowa cukrowni w Sokołowie Podlaskim
  • 1949: powstaje przystanek osobowy Wólka Okrąglik
    – budowa dzisiejszej wieży ciśnień w Ostrołęce
  • Lata 50-te: budowa bocznicy „Solbet” w Podnieśnie
  • 1950: budowa budynku dworca w Ostrołęce
    – budowa przystanku osobowego Ostrów Mazowiecka Miasto
  • 20 XI 1951: wznowienie pracy Cukrowni Elżbietów
  • 1951: powstają przystanki osobowe w Gocłach i Borkach Siedleckich
  • 1 IV 1956: pierwszy kurs pociągu dalekobieżnego Lublin – Olsztyn
  • 1957 – 1959: budowa obecnego mostu nad rzeką Orz w Gucinie
  • 1957: powstają Polskie Zakłady Przemysłu Spożywczego w Siedlcach
  • 1958: budowa przystanku Biel
  • 10 IX 1958: powstają Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego „Karo” w Siedlcach
  • 1 IV 1959: wydłużenie pociągu relacji Lublin – Olsztyn do Gdyni
  • 1959: powstaje przystanek osobowy Daniszewo
  • 1960: oddanie do użytku kładki nad torami w Ostrołęce
  • 1967: zamknięcie stacji Jelonki, budowa posterunku bocznicowego Jelonki
  • 1968: modernizacja urządzeń SRK w Małkini
  • Lata 70-te: modernizacja urządzeń SRK w Ostrołęce i Siedlcach
  • 28 XI 1971: otwarcie zastępczego mostu drogowo – kolejowego w Treblince
  • 1973: modernizacja linii na odcinku Treblinka – Kosów Lacki
  • 1976: modernizacja linii na odcinku Ostrołęka – Jelonki
  • 22 XII 1977: elektryfikacja stacji Siedlce
  • 1980: modernizacja linii na odcinku Sokołów Podlaski – Podnieśno
  • 1984: Modernizacja linii na odcinku Kosów Lacki – Sokołów Podlaski
  • 1981: budowa wagonowni Ostrołęka
  • 10 IX 1982: elektryfikacja stacji Małkinia
  • 1984: oddanie do użytku lokomotywowni w Ostrołęce
    – rozbiórka poczekalni Borki Siedleckie*
  • 1984: Modernizacja linii na odcinku Kosów Lacki – Sokołów Podlaski
  • 7 X 1985: elektryfikacja stacji Ostrołęka
  • 31 III 1986: zawieszenie kursowania pociągu 5211 / 2512 Gdynia – Lublin
  • 1986: Modernizacja linii na odcinku Podnieśno – Siedlce
  • 1991: oddanie do użytku przystanku Jarnuty
  • 31 III 1993: zawieszenie przewozów pasażerskich
  • IX 1993: zawieszenie obsługi stacji Gucin, Treblinka, Kosów Lacki, Podnieśno
Po roku 1993
  • Po 1993: rozbiórka części torowiska w Treblince
  • 1995: zamknięcie jednej z hal wachlarzowych w Siedlcach
    – powstaje wytwórnia pasz Cargill w Siedlcach
    – wymiana przęsła mostu nad Liwcem w Purzecu
  • 1 III 1997: bankructwo i likwidacja Zakładów „Karo” w Siedlcach
  • 1997: Polskie Zakłady Przemysłu Spożywczego Drosed w Siedlcach rezygnują z transportu kolejowego.
  • 30 IV 1998: zamknięcie dla transportu szynowego mostu w Treblince
  • Tuż przed 2000: zamknięcie MD Siedlce*
  • 1999: zamknięcie siedleckiej wagonówki
    – remont budynku dworca w Siedlcach
  • 31 III 2000: zawieszenie kursowania kolejowej komunikacji autobusowej
  • 27 XI 2000: zamknięcie dla ruchu łącznicy nr 514
  • 2000: likwidacja nasycalni podkładów w Ostrowi Mazowieckiej
    – likwidacja PSKP Strzała
  • 2001: objazdy linią nr 34 zamkniętego mostu w Wyszkowie na linii nr 29
  • 2004: zawieszenie obsługi bocznicy „Solbet” w Podnieśnie*
    – rezygnacja z transportu kolejowego przez wytwórnię pasz Cargill w Siedlcach
  • 18 II 2004: PKP składa wniosek o likwidację linii na odcinku Małkinia – Sokołów Podlaski
  • III 2004: przekazanie linii na odcinku Małkinia – Sokołów Podlaski Samorządowi Województwa Mazowieckiego
  • 2004: likwidacja Cukrowni Elżbietów
    – likwidacja urządzeń SRK w Treblince
  • 2005: rozbiórka budynku dworca Ostrów Mazowiecka Miasto
  • 2006: rozbiórka nastawni Tr w Treblince oraz torowiska linii 34 na odcinku Małkinia – Kosów Lacki
    – rozbiórka części torowiska stacji Kosów Lacki
    – rozbiórka dworca i nastawni Młk3 w Małkini
    – rozbiórka bocznicy w Kostkach
    – rozbiórka bocznicy cukrowni Elżbietów w Sokołowie Podlaskim
  • 2006: wydzielenie z linii 34 odcinka Sokołów Podlaski – Siedlce i oznaczeni go jako linia nr 55
  • 2008: demontaż urządzeń SRK w Podnieśnie
    – rozbiórka nastawni Sk1 w Sokołowie Podlaskim
    – demontaż urządzeń SRK oraz wyburzenie budynku dworca w Kosowie Lackim
    – całkowite zamknięcie mostu kolejowo – drogowego w Treblince
  • XI 2009: rozbiórka poczekalni w Bielanach Podlaskich
  • 31 XII 2009: zamknięcie lokomotywowni Ostrołęka
  • 2009: rozbiórka spalonego budynku dworca oraz nastawni Tr-1 w Treblince
    – rozbiórka budynku dworca oraz nastawni w Podnieśnie
    – remont budynku dworca w Sokołowie Podlaskim
    – rozbiórka nastawni w Kosowie Lackim
  • 2010: rozbiórka mostu kolejowo – drogowego w Treblince
    – rozbiórka łącznicy nr 514
    – rozbiórka bocznicy „Przyborowie”
    – rozbiórka pozostałego torowiska w Kosowie Lackim oraz toru linii nr 34 do miejscowości Skibniew
  • 2011: rozbiórka budynku dworca w Kostkach
  • VII 2012: zamknięcie wagonowni Ostrołęka
  • 2012: remont nastawni w Ostrowi Mazowieckiej
    – rozbiórka budynków magazynu i dworca w Gucinie
    – remont linii na odcinku Ostrołęka – Małkinia
    – rozbiórka poczekalni w Telakach
    – rozbiórka budynku poczekalni w Daniszewie i Jarnutach i Gocłach
    – rozbiórka torowiska linii na odcinku Skibniew – Sokołów Podlaski
    – wymiana semaforów kształtowych na świetlne na ostrołęckiej grupie torów stacji Małkinia
    – ostatni zakład rezygnuje z korzystania z bocznicy w Strzale
  • 2013 – 2016: modernizacja stacji Siedlce
  • 2013: rozbiórka hali napraw EZT w Siedlcach
    – rozbiórka wiaduktu nad ul. Ząbkowską w Sokołowie Podlaskim
  • 2014: demontaż semaforów kształtowych w Gucinie
  • 2015: rozbiórka jedne z hal wachlarzowych w Siedlcach
    – rozbiórka budynku poczekalni w Jelonkach
  • 2016: rozbiórka strażnicy przejazdowej w Sokołowie Podlaskim
    – remont mostu nad rz. Helenka
  • 2017 – 2020: modernizacja stacji Małkinia
  • 2017: częściowa rozbiórka bocznicy Północnej Dzielnicy Przemysłowej miasta Siedlce
    – rozbiórka wiaduktu nad LK6 w Małkini
    – remont mostu nad rzeką Brok w Niegowcu
  • 2018: otwarcie tunelu drogowego pod stacją Siedlce
  • 2020: oddanie do użytku nowego wiaduktu w Małkini nad LK6
    – uruchomienie blokady liniowej ESTW na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce
  • 2021: renowacja dworca w Siedlcach
    – remont mostu nad rzeką Liwiec
    – budowa placu rozładunkowego przy torze nr 2 w Ostrowi Mazowieckiej

* Data niepewna


<- Powrót do strony głównej


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *