Ilostan MD Ostrołęka

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2021, godź 16:10


Spalinowozy:

  1. SP/SU45
  2. ST44
  3. SM42

Seria SP45 / SU45

Rok 1981. SP45-146 z pociągiem pośpiesznym z Białegostoku do Warszawy oczekuje odjazdu z Małkini. Niewykorzystany kadr z filmu Shoah (1985) Claude'a Lanzmanna.

SP45 / SU45 (301D) – polska uniwersalna lokomotywa spalinowa produkowana w latach 1970–1976 w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu dla Polskich Kolei Państwowych jako seria SP45, później przebudowana. Była używana do prowadzenia pociągów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych. W roku 1984 lokomotywownia MD Ostrołęka posiadała 18 lokomotyw serii SP45.

Daty w jakich lokomotywy służyły pod MD Ostrołęka

Seria i numer lok.Przyjęta na stanZdjęta ze stanuUwagi
SP45-00712 IV 198914 XI 1989Skasowana po 1994r.
SP45-01513 XII 19884 II 1994Skasowana w 2005r.
SU45-0171 VII 19961 VII 1997Skasowana dnia 27 II 2012r.
SP45-0248 V 19821 VII 1997Skasowana po 1998r.
SP45-0267 XII 197820 V 1997Skasowana po 1997r.
SP45-0275 VII 19804 XII 1985Skasowana dnia 28 X 2012r.
SP/SU45-03011 VI 19814 XI 1993Skasowana dnia 23 X 2012r.
SP45-03112 IX 197830 VI 1984Pożar w 1981r. Skasowana po 1984r.
SU45-0518 I 199620 V 1997Pożar w 1997r. Skasowana w1997r.
SP45-0561 VI 197816 II 1994Skasowana w 2012r.
SP/SU45-06026 IX 198120 I 1994Skasowana dnia 26 X 2011r.
SP/SU45-06623 IV 19801 VII 1997Skasowana w 2012r.
SP45-0835 II 197925 VI 1994Skasowana dnia 23 III 2011r.
SP45-1305 II 197931 XII 1997Skasowana dnia 14 XI 2012r.
SP45-1398 IX 19786 V 1989Eksponat w Kościerzynie
SP45-15929 X 198110 XI 1985Skasowana dnia 20 XI 2012r.
SP45-16329 X 198124 II 1987Skasowana po 1992r.
SP/SU45-1655 VII 19951 IV 1995Oczekuje rewizji (Unikol)
SP45-17928 V 197816 I 1991Skasowana po 2010r.
SP/SU45-19014 XI 19821 VII 1997Skasowana po 2011r.
SP45-2301 VI 19838 V 1987Oczekuje kasacji
SP/SU45-2369 VII 19911 VII 1997Modernizacja (ST45-16)
SP/SU45-2426 IV 19841 VII 1997Modernizacja (ST45-17)
SP/SU45-2436 IV 19841 VII 1997Modernizacja (ST45-18)
SP45-25212 XII 19924 X 1994Skasowana po 2000r.
– Kolorem białym oznaczono lokomotywy jeszcze fizycznie istniejące

Ilostan w rozłożeniu na lata

RokNumery lokomotyw
1978026 031 056 139 179
1979026 031 056 083 130 139 179 248
1980026 027 031 056 066 083 130 139 179
1981026 027 030 031 056 060 066 083 130 139 159 163 179
1982024 026 027 030 031 056 060 066 083 130 139 159 163 179 190
1983024 026 027 030 031 056 060 066 083 130 139 159 163 179 190 230
1984024 026 027 030 031 056 060 066 083 130 139 159 163 179 190 230 242 243
1985024 026 027 030 056 060 066 083 130 139 159 163 179 190 230 242 243
1986024 026 030 056 060 066 083 130 139 179 190 230 242 243
1987024 026 030 056 060 066 083 130 139 179 190 230 242 243
1988015 024 026 030 056 060 066 083 130 139 163 179 190 242 243
1989007 015 024 026 030 056 060 066 083 130 139 179 190 242 243
1990015 024 026,030 056 060 066 083 130 179 190 242 243
1991015 024 026 030 056 060 066 083 130 165 190 236 242 243
1992015 024 026 030 056 060 066 130 165 190 236 242 243
1993015 024 026 030 056 060 066 165 190 236 242 243 252
1994024 026 060 066 165 190 236 242 243 252
1995024 026 066 165 190 236
1996017 024 026 051 066 165 190 236
1997026 051 066 165 190 236

Seria ST44

18.08.2012, Niegowiec. Gagarin ze stonką taszczą ciężkie wahadło do Ostrowi Mazowieckiej przejeżdżając przez most nad rzeką Brok.

ST44 (M62) – radziecka lokomotywa spalinowa produkowana przez Ługanskij Tiepłowozostroitielnyj Zawod(ukr.) dla wielu krajów-członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz Korei Północnej. Żargonowo nazywana Gagarinem lub Iwanem. W roku 1985 MD Ostrołęka posiadała 33 lokomotywy serii ST44 na stanie.

Daty w jakich lokomotywy służyły pod MD Ostrołęka

Seria i numer lok.Przyjęta na stanZdjęta ze stanuUwagi
ST44-0616 VII 198816 X 1995Skasowana po 1995r.
ST44-0663 III 198322 XI 1985Skasowana po 1996r.
ST44-07422 I 198815 II 1988Skasowana po 1997r.
ST44-10913 XI 198226 X 1985Skasowana po 1995r.
ST44-1106 VII 19821 VII 1997Modernizacja (M62-837)
ST44-18416 III 198323 XI 1985Skasowana po 1998r.
ST44-19711 III 19821 VII 1997Sprzedana do Niemiec
ST44-20412 III 19821 VII 1997Sprzedana do Niemiec
ST44-21624 I 19831 VII 1997Skasowana po 2012r.
ST44-2309 III 19829 III 1985Skasowana po 1998r.
ST44-24024 IV 19801 VII 1997Sprzedana do Niemiec
ST44-2968 IX 19821 VII 1997Modernizacja (M62-2006)
ST44-3061 II 19834 I 1986Skasowana po 1993r.
ST44-3238 IX 198226 X 1995Skasowana po 1995r.
ST44-32428 IX 1985
3 II 1988
8 XI 1985
20 V 1988
Czynna
ST44-3283 II 198820 V 1988Skasowana 30 XII 1999r.
ST44-3398 VIII 198419 XI 1985Skasowana po 1991r.
ST44-3962 XII 198726 VI 1992Skasowana po 1992r.
ST44-4011 VI 198326 X 1995Skasowana po 1995r.
ST44-49629 VI 19881 VII 1997Skasowana po 1998r.
ST44-55320 I 198326 X 1995Skasowana po 1995r.
ST44-55820 VI 199026 VI 1995Skasowana po 1995r.
ST44-58511 III 19823 IV 1985Skasowana po 2007r.
ST44-59416 II 19831 VII 1997Skasowana 20 VI 2000r.
ST44-6431 VIII 198826 X 1995Skasowana po 1995r.
ST44-6858 III 19827 IV 1986Skasowana po 1996r.
ST44-8771 VI 19831 VII 1997Skasowana po 1999r.
ST44-89928 VI 19791 VII 1997Skasowana po 1999r.
ST44-90026 IX 19871 VII 1997Skasowana po 2012r.
ST44-91716 VII 19791 VII 1997Skasowana po 1999r.
ST44-9281)12 III 19821 VII 1997Skasowana po 1999r.
ST44-92910 VIII 197924 XII 1985Sprzedana do Korei Północnej
ST44-93110 VIII 1979 1 VII 1997 Skasowana 28 XI 2012
ST44-93210 VIII 1979 1 VII 1997Skasowana po 1999r.
ST44-9681 X 19791 VII 1997Skasowana po 1999r.
ST44-98131 VII 19801 VII 1997Skasowana po 1999r.
ST44-98212 VIII 19801 VII 1997Skasowana 15 III 2010
ST44-99929 VI 19881 VII 1997Sprzedana do Korei Północnej
ST44-10016 IX 198015 IX 1980Skasowana po 1999r.
ST44-10026 IX 198021 XI 1985Skasowana 29 II 2010
ST44-100322 IX 198023 X 1988Skasowana po 1998r.
ST44-10582)22 X 198725 IX 1989Skasowana w 1989r.
ST44-10797 XI 19841 VII 1997Modernizacja (ST44-1248)
ST44-10807 XI 19841 VII 1997Skasowana 24 II 2010
1) Lokomotywa ST44-928 zagrała w filmie „Zabij mnie glino” w reż. Jacka Boromskiego
2) Lokomotywa prawdopodobnie uczestniczyła w wypadku w Gucinie – skasowana w wyniku uszkodzeń
– Kolorem białym oznaczono lokomotywy fizycznie istniejące

Ilostan w rozłożeniu na lata

RokNumery lokomotyw
1979899 917 929 931 932 986
1980240 899 917 929 931 932 968 981 982 1001 1002 1003
1981240 899 917 929 931 932 968 981 982 1002 1003
1982109 110 197 204 230 240 296 323 585 685 899 917 928 929 931 932 968 981 982 1002 1003
1983066 109 110 184 197 204 216 230 240 296 306 323 401 553 585 594 685 877 899 917 928 929 931 932 968 981 982 1002 1003
1984066 109 110 184 197 204 216 230 240 296 306 323 339 401 553 585 594 685 877 899 917 928 929 931 932 968 981 982 1002 1003 1079 1080
1985066 109 110 184 197 204 216 230 240 296 306 323 324 339 401 553 585 594 685 877 899 917 928 929 931 932 968 981 982 1002 1003 1079 1080
1986061 066 110 197 204 216 240 296 306 323 401 553 594 685 877 899 917 928 931 932 968 981 982 1003 1079 1080
1987061 066 110 197 204 216 240 296 323 396 401 553 594 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 1003 1058 1079 1080
1988061 066 110 197 204 216 240 296 323 324 328 396 401 496 553 594 643 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 999 1003 1058 1079 1080
1989061 066 074 110 197 204 216 240 296 323 396 401 496 553 594 643 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 999 1058 1079 1080
1990061 066 110 197 204 216 240 296 323 396 401 496 553 558 594 643 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 999 1079 1080
1991061 066 110 197 204 216 240 296 323 396 401 496 553 558 594 643 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 999 1079 1080
1992061 066 110 197 204 216 240 296 323 396 401 496 553 558 594 643 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 999 1079 1080
1993061 066 110 197 204 216 240 296 323 4 01 496 553 558 594 643 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 999 1079 1080
1994061 066 110 197 204 216 240 296 323 401 496 553 558 594 643 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 999 1079 1080
1995061 066 110 197 204 216 240 296 323 401 496 553 558 594 643 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 999 1079 1080
1996110 197 204 216 240 296 496 594 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 999 1079 1080
1997110 197 204 216 240 296 496 594 877 899 900 917 928 931 932 968 981 982 999 1079 1080

Seria SM42

Rok 2014, Ostrów Mazowiecka. Zdawczy z Małkini na placu rozładunkowym.

Fablok 6D (typy fabryczne Ls800E i Ls800P, typ konstrukcyjny 6D wraz z podtypami, seria PKP SM42) – normalnotorowa manewrowa lokomotywa spalinowa produkowana w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1963–1992 oraz oferowana do 2013. W sumie wyprodukowano i dostarczono 1822 egzemplarze tego typu, w tym 1157 dla PKP.
W latach 1991-1993 oraz 1996 MD Ostrołęka posiadała 12 lokomotyw serii SM42 na stanie.

Daty w jakich lokomotywy służyły pod MD Ostrołęka

Seria i numer lok.Przyjęta na stanZdjęta ze stanuUwagi
SM42-2128 IV 1983** ** 198*Skasowana w 2021r.
SM42-38527 VII 1983** ** 1987Skasowana w 2021r.
SM42-3873 IX 19791 VII 1997Czynna (P.H.U. LOKOMOTIV)
SM42-3883 IX 1979** ** 198*Skasowana po 1998r.
SM42-3893 IX 19791 VII 1997Skasowana w 2021r.
SM42-3973 IX 1979** ** 198*Skasowana w 2021r.
SM42-4631 VI 19831 VII 1997Czynna (P.H.U. LOKOMOTIV)
SM42-52114 VI 19961 VII 1997Skasowana w 2021r.
SM42-52212 VIII 19911 VII 1997Skasowana w 2021r.
SM42-52730 IX 19881 VII 1997Sprzedana (P.H.U. LOKOMOTIV)
SM42-544** ** 198*1 VII 1997Skasowana po 1998r.
SM42-607** ** 199*1 VII 1997Oczekuje rewizji (PKP IC)
SM42-62431 III 198911 XI 1989Skasowana 2021r.
SM42-62512 VIII 19911 VII 1997Skasowana w 2021r.
SM42-63312 VIII 19911 VII 1997Czynna (PPM-T)
SM42-66612 VIII 19911 VII 1997Skasowana w 2021r.
SM42-71331 III 1989** ** 1993Skasowana w 2021r.
** – data niepewna
– kolorem białym oznaczono lokomotywy fizycznie istniejące

Ilostan w rozłożeniu na lata

RokNumery lokomotyw
1979387 388 389 397
1980387 388 389 397 544(?)
1981387 388(?) 389 397(?) 544(?)
1982387 388(?) 389 397(?) 544(?)
1983212 385 387 388(?) 389 397(?) 463 544(?)
1984212(?) 385 387 388(?) 389 397(?) 463 544(?)
1985212(?) 385 387 388(?) 389 397(?) 463 544(?)
1986212(?) 385 387 388(?) 389 397(?) 463 544(?)
1987212(?) 385 387 388(?) 389 397(?) 463 544(?)
1988212(?) 387 388(?) 389 397(?) 463 527 544(?)
1989212(?) 387 388(?) 389 397(?) 463 527 544(?) 624 713
1990387 389 463 527 544 607(?) 624 713
1991387 389 463 522 527 544 607(?) 624 625 633 666 713
1992387 389 463 522 527 544 607(?) 624 625 633 666 713
1993387 389 463 522 527 544 607(?) 624 625 633 666 713
1994387 389 463 522 527 544 607(?) 624 625 633 666
1995387 389 463 522 527 544 607(?) 624 625 633 666
1996387 389 463 521 522 527 544 607(?) 624 625 633 666
1997387 389 463 521 522 527 544 607 624 625 633 666
(?) – data niepewna

Seria Ty2

14.09.2019, Warszawa. Ty2-911 prowadzi pociąg specjalny relacji Warszawa Gdańska - Warszawa Olszynka Grochowska przejeżdżając wiaduktem nad ulicą Radzymińską.

Ty2/Ty42 – parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej (znormalizowana seria 52), budowany masowo w wielu fabrykach europejskich (w Niemczech i krajach okupowanych, m.in. w Polsce) w latach 1942-1945, znany także jako niemiecka lokomotywa wojenna Kriegslokomotive. Zadaniem tej uproszczonej, taniej w produkcji i niezawodnej lokomotywy miało być obsługiwanie szlaków kolejowych na terenach zdobytych przez III Rzeszę na wschodzie. W roku 1981 MD Ostrołęka posiadała 29 parowozów serii Ty2.

Daty w jakich lokomotywy służyły pod MD Ostrołęka

Numer lokPrzyjęta na stanZdjęta ze stanuUwagi
Ty2-271 I 198020 II 1988Skasowana po 1988r.
Ty2-1351 I 198015 V 1990Skasowana po 1990r.
Ty2-2541 I 19801 VI 1983Skasowana po 1986r.
Ty2-333** II 19704 VIII 1973Skasowana po 1983r.
Ty2-3371 I 19801 VI 1983Skasowana po 1986r.
Ty2-3681 I 198018 V 1984Skasowana po 1990r.
Ty2-3791 I 19801 VI 1983Skasowana po 1987r.
Ty2-4111 I 19801 VI 1983Skasowana po 1987r.
Ty2-4421 I 198010 VII 1984Skasowana po 1985r.
Ty2-4551 I 198026 V 1984Skasowana po 1991r.
Ty2-539** I 196216 XI 1985Skasowana po 1985r.
Ty2-5491 I 198015 XII 1987Skasowana po 1987r.
Ty2-5581 I 198015 XI 1987Skasowana po 1987r.
Ty2-5971 I 19801 VI 1983Skasowana po 1988r.
Ty2-6231 I 19805 XII 1985Skasowana po 1985r.
Ty2-651** III 1962** ** 1970Skasowana po 1983r.
Ty2-668** III 196115 I 1977Skasowana po 1977r.
Ty2-750** XII 19611 I 1980Skasowana po 1987r.
Ty2-755** ** 197*3 XII 1982Skasowana po 1987r.
Ty2-860** VI 1960** II 1962Pomnik, Jabłonowo Pomorskie
Ty2-92720 V 197126 VII 1982Eksponat, TOZK Pyskowice
Ty2-9571 I 19801 VI 1983Skasowana po 1990r.
Ty2-1018** XII 19601 I 1980Skasowana po 1990r.
Ty2-10821 I 19805 VII 1991Skasowana po 1991r.
Ty2-11151 I 198029 II 1988Skasowana po 1991r.
Ty2-11231 I 198029 II 1988Skasowana po 1991r.
Ty2-11431 I 198023 II 1990Skasowana po 1992r.
Ty2-11491 I 198023 II 1984Skasowana po 1984r.
Ty2-11971 I 198012 II 1986Skasowana po 1986r.
Ty2-12181 I 1980** ** 1990Skasowana po 1991r.
Ty2-12321 I 198017 VII 1987Skasowana po 1987r.
Ty2-1239** ** 197*20 IV 1973Skasowana po 1990r.
Ty2-126212 I 196321 XII 1966Skasowana po 1990r.
Ty2-13081 I 198015 V 1990Skasowana po 1990r.
Ty2-13191 I 198027 V 1981Skasowana po 1981r.
** – data niepewna
Kolorem białym oznaczono lokomotywy fizycznie istniejące

Ilostan w rozłożeniu na lata

RokNumery lokomotyw
1960860 1018
1961668 750 860 1018
1962539 651 668 750 860 1018
1963539 651 668 750 1018 1262
1964539 651 668 750 1018 1262
1965539 651 668 750 1018 1262
1966539 651 668 750 1018 1262
1967539 651 668 750 1018
1968539 651 668 750 1018
1969539 651 668 750 1018
1970333 539 651 668 750 1018 1239(?)
1971333 539 668 750 755(?) 927 1018 1239(?)
1972333 539 750 755(?) 927 1018 1239(?)
1973333 539 750 755(?) 927 1018 1239
1974539 750 755(?) 927 1018
1975539 750 755(?) 927 1018
1976539 750 755(?) 927 1018
1977539 750 755(?) 927 1018
1978539 750 755(?) 927 1018
1979539 750 755 927 1018
198027 135 254 337 368 379 411 442 455 539 549 558 597 623 750 755 927 957 1018 1082 1115 1123 1143 1149 1197 1218 1232 1308 1319
198127 135 254 337 368 379 411 442 455 539 549 558 597 623 750 755 927 957 1082 1115 1123 1143 1149 1197 1218 1232 1308 1319
198227 135 254 337 368 379 411 442 455 539 549 558 597 623 927 957 1082 1115 1123 1143 1149 1197 1218 1232 1308
198327 135 254 337 368 379 411 442 455 539 549 558 597 623 957 1082 1115 1123 1143 1149 1197 1218 1232 1308
198427 135 368 442 455 539 549 558 623 1082 1115 1123 1143 1149 1197 1218 1232 1308
198527 135 539 549 558 623 1082 1115 1123 1143 1197 1218 1232 1308
198627 135 549 558 1082 1115 1123 1143 1197 1218 1232 1308
198727 135 549 558 1082 1115 1123 1143 1218 1232 1308
1988135 1082 1115 1123 1143 1218 1308
1989135 1082 1143 1218 1308
1990135 1082 1143 1218 1308
19911082
(?) – data niepewna

Seria Ol49

16.7.2012, Luboń. Oelka z osobowym z Poznania do Wolsztyna zbliża się do przystanku Wiry.

Ol49 – parowozy osobowe budowane, w latach 1951–1954, w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Wyprodukowano 112 sztuk dla PKP i 4 sztuki na eksport do Korei Północnej.
Lokomotywy parowe tej serii przeznaczone były do obsługi pociągów osobowych i lekkich pociągów pospiesznych. Miały zastąpić przedwojenne parowozy Ok1 i Ok22. Jest to najmłodszy wyprodukowany w Polsce parowóz pasażerski – pierwszy wyjechał z fabryki w grudniu 1951. W latach 1978 – 1979 MD Ostrołęka posiadała 7 lokomotyw serii Ol49 na stanie.

Daty w jakich lokomotywy służyły pod MD Ostrołęka

Numer lok.Przyjęta na stanZdjęta ze stanuUwagi
Ol49-4** III 197610 XII 1981Eksponat, skansen Skierniewice
Ol49-51 I 19781 VI 1983Skasowany po 1987r.
Ol49-259 III 19768 VI 1976Skasowany po 1976r.
Ol49-502 IV 19762 II 1982Pomnik, Toruń Kluczyki
Ol49-71** VI 1978** V 1979Eksponat, Skansen w Kościerzynie
Ol49-8930 XII 1975** ** 1990Skasowany po 1990r.
Ol49-981 V 19771 VI 1979Skasowany po 1987r.
Ol49-991 V 19761 VI 1979Zmiana oznaczeń (OL49-69), czynna
** – data niepewna
Kolorem białym oznaczono lokomotywy fizycznie istniejące

Ilostan w rozłożeniu na lata

RokNumery lokomotyw
197589
19764 25 50 89 99
19774 25 50 89 98 99
19784 5 50 71 89 98 99
19794 5 50 71 89 98 99
19804 5 50 89
19814 5 50 89
19825 50 89
19835 89
198489
198589
198689
198789
198889
198989
199089

Pozostałe potwierdzone przydziały

18.08.2009, Czeremcha. Tp4 odstawiona na tyłach lokomotywowni.

Poza parowozami serii Ty2 oraz Ol49 w Ostrołęce stacjonowała licznie seria Ok1, Ok2 oraz Tp3 czy Tp4. Niestety ze względu na upływ czasu brak jest szczegółowych informacji o ilostanie tych serii jaki posiadała parowozownia w Ostrołęce.

Daty w jakich lokomotywy służyły pod MD Ostrołęka

Seria i numer lokPrzyjęta na stanZdjęta ze stanuUwagi
Ok1 -77** ** ****17 XI 1970Brak informacji o dalszych losach
Ok1-2663 X 19698 XII 1978Eksponat w Skierniewicach
Ok1-258** VII 1971III 1975W marcu 1975 przekazany do pracy na bocznicy w Jelonkach.
Ok1-309** ** **** 17 XI 1970Brak informacji o dalszych losach
Ok1-423** ** ****** ** ****IV 1937 sfotografowana z pociągiem relacji Tłuszcz – Małkinia – Ostrołęka
Tp3-3610 IV 19472 X 1950Eksponat, Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu
** – data niepewna
Kolorem białym oznaczono lokomotywy fizycznie istniejące

Źródło: Ilostan Pojazdów Trakcyjnych, polskieparowozy.pl, Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei


<- Powrót do strony głównej


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *