Gucin

Stacja Gucin to mijanka ulokowana na linii nr 34 w połowie drogi z Ostrołęki do Ostrowi Mazowieckiej. Utworzona w szczerym polu dała początek osadzie kolejowej z której dziś pozostał tylko jeden dom i kilku lokatorów.


Rok 2010. Budynek nastawni i poczekalni w Gucinie. Fot. Paweł M.
  • Typ: stacja pośrednia
  • Linia: 34
  • Kilometr: 13,030
  • Data budowy: 1893 r.
  • Data zamknięcia: 1993 r.
  • Semafory: kształtowe (zdemontowane)
  • Rozjazdy: ręczne
  • Ilość torów: 3 (jeden rozebrany)
  • Ilość bocznic: 0
  • Perony: 1
  • Budynek dworca: rozebrany
  • Odległość od najbliższej miejscowości: 2,62 km
  • Status: nieczynna

Historia stacji:

Stacja kolejowa w Gucinie powstała w 1893 roku w szczerym polu. Dopiero potem w okolicy zaczęły się pojawiać pierwsze domy. W 1921 roku według Powszechnego Spisu Ludności Gucin był osadą zamieszkiwaną przez 39 osób w pięciu domach. Sama stacja powstała zapewne jako mijanka i nie miała większego znaczenia dla komunikacji mieszkańców, których było jak na lekarstwo. W 1939 roku osada dostała się pod okupację niemiecką zaś dwa lata później stacja została rozbudowana o dodatkowy tor i plac rozładunkowy. Pod koniec wojny wycofujące się wojska III Rzeszy dokonały dużych zniszczeń. W powietrze wyleciał między innymi dworzec oraz most kolejowy nad rzeką Orz znajdujący się w granicach stacji. Odbudowana stacja pełniła swoje funkcje do roku 1993 kiedy to jej obsługa została wstrzymana z powodu zawieszenia ruchu pasażerskiego. Kolejne lata to między innymi demontaż toru nr 3, rozbiórka budynku dworca, semaforów kształtowych i… naprawa główna mostu nad rzeką Orz.
Dziś stacja jest nieczynna aczkolwiek zachowały się rozjazdy oraz tor ładunkowy nr 2.


Infrastruktura:

Stacja położona była w kilometrze 13.030 linii kolejowej nr 34, z dala od wszelkich zabudowań. Wokół niej powstała osada, w której mieszka kilkanaście osób. Stacja posiadała jeden tor główny oraz 2 główne dodatkowe (tor nr 3 rozebrany około roku 2000). Ruch pociągów prowadzony był przez nastawnię dysponującą zlokalizowaną na peronie, za pomocą semaforów kształtowych i rozjazdów ręcznych, kluczowych. Nastawnia wykonawcza ulokowana była w północnej części stacji, po prawej stronie torów aczkolwiek została rozebrana jeszcze przed rokiem 2000. Infrastruktura pasażerska zawierała jeden niski, ziemny peron jednokrawędziowy o długości 170 metrów i wysokości 30cm ulokowany pomiędzy torem nr 1 i 2. Tor nr 2 był torem ładunkowym, przy którym zlokalizowany był plac i droga lokalna. Po przeciwnej stronie toru nr 2 umiejscowiony był duży magazyn i toalety. W obrębie stacji znajduje się przejazd kolejowy (pomiędzy rozjazdami południowej głowicy a peronem) oraz most nad rzeką Orz. Ta prototypowa konstrukcja z kablobetonu przeszła w roku 2014 naprawę główną.


Chronologia wydarzeń:

  • 1893 – budowa stacji
  • 1939 – rozbudowa stacji
  • 1944 – wysadzenie mostu na rz. Orz
  • 1945 – budowa mostu tymczasowego
  • 1959 – budowa obecnego mostu
  • 1993 – zawieszenie obsługi
  • Po 1993 – rozbiórka toru nr 3
  • Przed 2000 – rozbiórka nastawni wykonawczej
  • 2012 – rozbiórka dworca i magazynu
  • 2014 – demontaż semaforów

Chronologia nazw:

  • Od 1893 do dziś – Gucin

Lokalizacja stacji:


Wyświetl większą mapę

Galeria:


Ciekawostki:

  • W latach 80-tych w Gucinie doszło do wypadku. W wyniku źle ułożonej drogi przebiegu pociąg towarowy wjeżdżający na stację od strony Ostrołęki wjechał na tor nr 2 i najechał na będący pod załadunkiem inny skład. Obie lokomotywy uległy uszkodzeniom zbyt poważnym by można było je naprawić. Kilka dni później zostały skasowane w MD Ostrołęka.

Źródła: atlaskolejowy.net, bazakolejowa.pl, fotopolska.eu, wikipedia.org

6 thoughts on “Gucin”

  1. Jeśli chodzi o te „nieznajome płyty” na stacji to są elementy zastepcze gdyby most uległ zniszczeniu i są je 2

    1. Tak też myślałem. Dziwne tylko, że tyle lat leżą na terenie stacji. Bardziej obstawiałem, że są to uszkodzone podczas budowy most elementy, zastąpione nowymi.

      1. z tego co wiem to był zastępcze elementy bo tak mówili na to pracownicy którzy tam pracowali w tym mój dziadek a tym bardziej ze zawsze musiało tam być bo w PRL zawsze było wszystko przygotowane na wojnę

  2. Przy stacji tez przebiegała kolej wąskotorowa (nic i nikt o niej nic nie wie) której tory odkopano kilka lat temu i prowadziła zapewne do grodziska przez dzwonek mniej wiecej w lini jak przebiegała rzeka orz i na której tez był zapewne most wąskotorowy a ta kolej to pewnie stara bocznica do dzis nie wyjaśniona

      1. bardzo szkoda ze nie ma o tym informacji, do tego człowiek który to wykopał nie powiedzial jakie to były tory czy małe czy duże do tego kolej pewnie prowadziła do zakładów w grodzisku lub co ciekawsze kolej dla dworu co tam był (akt już go nie ma) w którym mieszkał nieród

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *